-
16 квітня 2024
Повномасштабне російське вторгнення в Україну, що почалося 24 лютого 2022 року, вплинуло на усі складові середньої освіти. Незважаючи на продовження воєнних дій, постійні обстріли енергосистеми та економічний спад, українські школи продовжують функціонувати, а вчителі – сумлінно виконувати свою роботу. Проте, умови праці вчителів суттєво змінилися, а виклики, з якими вони стикаються, стали складнішими.
Аналітичний центр Cedos за підтримки Представництва Фонду імені Фрідріха Еберта в Україні підготував огляд умов праці вчителів у 2022-2023 роках і 12 квітня 2024 року відбулася онлайн-презентація дослідження «Умови праці вчителів і вчительок: вплив війни та перспективи змін». У ньому зокрема, досліджено зміни в оплаті праці, робочому середовищі, обов'язках та взаємодії з іншими учасниками освітнього процесу. Огляд також зосередився на впливі повномасштабного вторгнення на добробут вчителів та їхні професійні виклики, включаючи психологічний стрес та нові стратегії викладання.
У експертній дискусії, яка відбулася одразу після презентації, взяв участь заступник Голови Профспілки працівників освіти і науки України Сергій Романюк.
У своєму виступі Сергій Романюк підкреслив, що головне – це змінити відношення до освіти і підвищити повагу вчителя, а це значно поліпшить якість освіти.
«Освіта – є локомотивом економіки. Технології самі собою не працюють, потрібні фахівці, які їх впроваджуватимуть та розвиватимуть… Реформи без коштів – це профанація. Адже вкладаючи гроші в освіту, ми формуємо насамперед людський капітал, який і є основою розвитку економіки», – наголосив заступник Голови Профспілки.
Далі мова йшла про те, якими є умови праці вчительства в умовах війни і що можна зробити, щоби поліпшити умови праці при нинішній ситуації та ресурсах?
Серед виступаючих були присутні Іван Юрійчук – заступник Голови Державної служби якості освіти України з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації, представники громадських організацій, вчителі, експерти Аналітичного центру Cedos – Іван Вербицький та Тетяна Жерьобкіна.
Основні висновки дослідження та рекомендації:
Заробітна плата вчительства значною мірою складається з надбавок і доплат. Це створює високий ризик зниження заробітної плати шляхом скасування або скорочення цих додаткових виплат. Включення частини надбавок і доплат у посадовий оклад зменшить ризики.
Заробітна плата вчителів нижча за середню по країні. Водночас професія вимагає високого рівня кваліфікацій і є емоційно виснажливою.
Збільшення заробітної плати вчительства, особливо тих, хто нещодавно прийшли у професію, є критично важливим.
Досвід шкіл, які опинилися на окупованих територіях чи в зоні бойових дій, свідчить, що паперовий документообіг створює ризики та додаткове навантаження на вчителів у критичних ситуаціях, коли необхідно швидко евакуюватися.
Дистанційне навчання буде частиною української шкільної освіти ще довгий час. Зважаючи на це, необхідно забезпечити 100% вчительства технікою та стабільним доступом до інтернету, а також обладнаним місцем для роботи для тих, хто не має змоги працювати з дому.
Умови праці вчительства під час повномасштабного вторгнення стали складнішими. Необхідно визначити, які обов’язки вчителя в цій ситуації є першочерговими, а які на період війни можна вважати менш пріоритетними.
За матеріалами сайту
ЦК Профспілки