Запорізька обласна організація Профспілки працівників освіти і науки України (ЗОО ППОНУ)
  • 2024: рік, який вирішить майбутнє. Щодо зобов'язань Європейської комісії стосовно зеленого курсу
2024: рік, який вирішить майбутнє. Щодо зобов'язань Європейської комісії стосовно зеленого курсу
  • 3 січня 2024
Logo Prof 030124
 
Європейський зелений курс стоїть на роздоріжжі - між політикою надії та політикою страху - з наближенням червневих виборів.
 
Цей рік став переломним для Європейського зеленого курсу, коли надія перетворилася на розчарування і глибоке занепокоєння. Наступний рік ризикує стати переломним - коли зневіра і страх візьмуть гору над потребами та амбіціями. Але так не повинно бути. У 2024 році реалізація Зеленого курсу та створення оновленого порядку денного надії є надзвичайно важливими - не лише для того, щоб виконати обіцянки та подолати потрійну кризу клімату, біорізноманіття та забруднення, але й для того, щоб скористатися численними можливостями для трансформаційних дій.
 
Регулювання та інвестиції сприятимуть створенню нових робочих місць і навичок. У 2022 році кількість робочих місць у сфері відновлюваної енергетики становитиме 13,7 мільйона у всьому світі, і ця цифра значно зросте. На кліматичній конференції COP28 в Дубаї 130 країн взяли на себе зобов'язання потроїти потужності відновлюваної енергетики до 2030 року та подвоїти середньорічний приріст енергоефективності до 4%. Регулювання та інвестиції також сприятимуть економії енергії та ресурсів, навчанню та інноваціям, підвищенню конкурентоспроможності, стійкості та відновлюваному економічному розвитку, покращенню добробуту та досягненню прогресу у сфері правосуддя.
 
Десятки документів Зеленого курсу ще мають бути обговорені в Раді ЄС, проголосовані в Європейському Парламенті та стати предметом "тристоронніх" переговорів з Європейською Комісією. Закони про моніторинг ґрунтів і лісів можуть створити основу для визнання і просування довгострокових переваг і життєздатності цих екосистем, чиє здоров'я і стійкість мають важливе значення для суспільства і біорізноманіття, а також для секторів економіки. Трилоги про "зелені" вимоги можуть вирішити, з яким типом (дезінформації) громадяни зіткнуться і чому вони можуть довіряти. Закон про класифікацію, маркування та пакування хімічних речовин може допомогти користувачам приймати обґрунтовані рішення щодо небезпечних хімічних речовин. Рішення щодо екодизайну та директива про енергоефективність будівель можуть заощадити енергію та дохід домогосподарств, а також вирішити питання паливної безпеки. Повітря, яким ми дихаємо, можна зробити безпечнішим завдяки амбітному перегляду директиви про якість атмосферного повітря.
 
Усі ці документи спрямовані на покращення життя людей та планети. Однак у 2023 році ці та інші законопроекти зіткнулися з негативною реакцією як з боку парламенту, так і з боку Ради ЄС - часто з дуже сумнівною тактикою та дезінформаційними кампаніями, які підривають віру в процес вироблення політики та довіру до інституцій ЄС, одночасно підриваючи демократію. Ключові документи були навіть відкладені до запуску, такі як вкрай необхідний закон про стійкі харчові системи та перегляд регламенту щодо хімічних речовин "REACH".
Відповідальність на Бельгії
 
Бельгія перебирає на себе мантію головування в Раді 1 січня. Вона несе відповідальність за завершення роботи над багатьма справами, що залишилися в рамках Зеленого курсу, причому лише січень і лютий будуть повністю відкритими для трилогів, а в березні - обмежений набір пріоритетів, оскільки в червні відбудуться вибори до парламенту. Те, що Бельгія не встигне завершити, залишиться для угорського і, можливо, польського шестимісячного головування, яке буде здійснюватися разом з новим парламентом і комісією, з ризиком значної затримки. Відповідальність цього члена-засновника ЄС є значною.
 
Бельгійське головування також проведе в середині січня неформальну зустріч міністрів, на якій обговорюватимуться питання справедливого переходу, стійкості та адаптації екосистем, а також циркулярної економіки. Справедливість і люди повинні бути в центрі трансформації. В умовах недостатнього пом'якшення наслідків зміни клімату має сенс лише зміцнювати наш захист від кліматичної кризи. І нам потрібно прийняти безпрограшну логіку інвестування в циркулярність: економія енергії та ресурсів, доступ до матеріалів, створення ринку, стійкість до цінових коливань і зменшення впливу на навколишнє середовище. Екологічний порядок денний - це соціальний порядок денний, порядок денний безпеки та порядок денний можливостей.
 
Це занадто часто ігнорується тими, хто підриває ці документи, надто охоче жертвуючи майбутнім - навіть тих, кого вони нібито представляють - заради короткострокових політичних балів. Якщо тягар лежить на Бельгії, то відповідальність лягає на всі держави-члени, враховуючи їхній вплив на позиції в Раді та трилогії.
 
Тривожна тенденція
 
Ми не повинні сприймати європейську демократію як належне. Нещодавні дослідження показують, що стабільна підтримка демократії зменшується серед європейських громадян на всьому континенті, і це відбувається вже кілька років поспіль. Наближаючись до виборів, на яких європейці мають право визначати напрямок розвитку континенту в цілому, ця тенденція викликає занепокоєння. 
 
 Сама демократія переживає кризу, коли зловмисний зовнішній вплив і дезінформація намагаються маніпулювати виборцями, щоб змусити їх голосувати всупереч їхнім інтересам або взагалі не дати їм можливості висловити свою думку. Нещодавні вибори показали, як ультраправі експлуатують і поширюють часто сконструйовану атмосферу страху, щоб посилити почуття безправ'я і відчуження, знижуючи довіру до демократичних інститутів і надію на майбутнє. Громадяни, які відчувають, що демократія не працює на них і на те, що їх хвилює, не дивно, що вони не вмотивовані брати участь у демократичних процесах.
 
Це те, що ультраправі хочуть, щоб громадяни відчували - вони виграють, коли інші не виходять. Для майбутнього Європи важливо, щоб на виборах перемагали факти, а не брехня, і щоб дебати були змістовними, враховували різноманітність і нюанси та уникали занурення в поляризаційні "культурні війни".
 
ЄС багато зробив для своїх громадян, часто без належної оцінки, і багато хто не усвідомлює його ролі та переваг: поліпшення якості повітря і води, підвищення ремонтопридатності продукції, економія енергії для домогосподарств через стандарти будівництва та продукції, захист і сприяння доступу до природи, просування глобальних амбіцій щодо біорізноманіття, клімату та пластикового забруднення тощо. ЄС має потенціал зробити набагато більше, але вкрай важливо, щоб його громадяни вирішили брати участь у європейській демократії та голосувати по совісті, а не через страх.
 
Визначальний вибір
 
Цей вибір визначить новий парламент і нового президента Єврокомісії і, відповідно, політичні пріоритети на наступні п'ять років. Ще занадто рано говорити про те, чи отримає Урсула фон дер Ляєн другий президентський термін. Так само рано говорити про те, яким пріоритетам будуть віддані нові політичні орієнтири.
 
Чи буде продовження "Зеленого курсу" - далекоглядного європейського пакту про наше спільне майбутнє, пов'язаного з новим суспільним договором, де громадяни мають право довіряти уряду і спільно творити майбутнє? Чи це буде лише "зелене світло", яке зосередиться на реалізації окремих заходів та кількох нових документів, але в іншому - боротьба з кризою, втрачаючи при цьому можливості для системних змін? Або ж це буде зовсім інший порядок денний, який ігноруватиме кліматичну справедливість і включатиме дерегуляцію, відступ у питаннях охорони здоров'я та добробуту, забруднення та біорізноманіття, тим самим відкладаючи необхідне реагування до тих пір, поки реальність не наполягатиме на його серйозному сприйнятті?
 
Це суворий вибір, який стоїть перед європейськими політичними лідерами, тими, хто веде кампанію до нового парламенту, і громадянами, які за них голосують. Їхні рішення у 2024 році визначать десятиліття і наше майбутнє.
 
Патріція Гайдеґґер також зробила свій внесок у цю статтю, яка є частиною нашої серії про "маніфест" на 2024 рік
 На фото -  Президент Європейської народної партії Манфред Вебер на її з'їзді минулого року - чи буде його передвиборча програма відповідати зобов'язанням Урсули фон дер Ляєн на посаді президента Європейської комісії щодо Зеленого курсу (Drop of Light / shutterstock.com)?
 
За матеріалами сайту
ФПУ