-
17 березня 2016
Канцелярія та економія вгорі, адміністрація – посередині, навчання – під ногами, виховання за дверима навчального закладу. Поки не вивернемо цю свитину лицьовою стороною, нічого путнього не вийде.
К. Ушинський
Процес реформування освітньої галузі в Україні розпочатий і буде продовжуватись. Запропоновані освітні зміни викликають спротив у суспільстві, адже відбувається перелом традицій, норм, організаційних структур, які складалися десятиліттями. Час висуває нові вимоги до школи, вчителів, директора. Ці вимоги поки що віртуальні і немає жорстких інструкцій, тому одні директори формують своє розуміння і вже почали діяти, інші чекають на чіткі вказівки. Доречі, новим проектом Закону України «Про освіту» запропоновано керівників закладів освіти обирати за конкурсом і призначати засновником закладу освіти шляхом укладання з ними контракту.
Постає питання – яким бути директору як ключовій фігурі освітнього процесу: менеджером чи педагогом? Адже саме керівник навчального закладу істотно впливає на долю реформ та педагогічну творчість вчителя.
Особистість директора завжди на виду. Тим більше, якщо вона творча, яскрава, з новим баченням освітнього процесу. Успішна школа формується успішним директором, який мотивує не страхом, а мрією. Сьогодні директору школи доводиться приймати безліч рішень – від способів заробітку грошей для розвитку матеріально-технічної бази школи до пошуку шляхів розвитку якості освіти. Сучасні вимоги до посади керівника навчального закладу змушують директора набувати знань про управління фінансами та шкільної економіки, мати стратегічне мислення та добре знати навчально-виховний процес. Мої думки з цього приводу підтвердять ті 14 керівників навчальних закладів Василівського району, які здійснили перехід від централізованого бухгалтерського обслуговування до ведення самостійного бухгалтерського обліку. Багатостраждальний директор розбирається в тонкощах ремонтних робіт, дипломат в перемовинах з керівництвом, грамотний юрист в роботі з багаточисленими договорами та проведенні закупівель за державні кошти.
Тож приходимо до висновку, що з одного боку, директор школи стає менеджером по суті, по духу, й поневолі. Відповідно педагогікою директору займатись ніколи?
Василь Сухомлинський говорив: «Якщо ви хочете бути хорошим директором, прагніть, перш за все бути хорошим педагогом…»
Якщо це не так, тоді у педагогів настане розчарування, коли вони зрозуміють, що директор не помічник їм у вирішенні педагогічних питань.
Сьогодні, як і завжди, головне в школі- це діти і вчителі, батьки. Треба зробити так, щоб всім було комфортно разом, щоб вони довіряли одне одному, щоб процес навчання був приємним та ефективним. Звичайно, що справитись з таким завданням під силу грамотному, чуйному директору – педагогу, який знає всі «таємні» та запасні виходи з будь-якої непередбаченої ситуації. Допомогти засмученому учню, збентеженим батькам, розгубленому вчителю, створити умови для підвищення його педмайстерності – ось задача директора-педагога.
Хочу додати до вищевикладеного, що директор це також і мотиватор педагогічного колективу, який спонукає до колективної творчої роботи. Пригадалась давня притча з цього приводу про будівельників середньовічного Шартрського собору: «Якось один перехожий запитав трьох чоловіків, кожен з яких котив візок з камінням, про те що вони роблять. Перший пробурмотів: «Візок важкий кочу, хай він буде неладний!». Другий сказав: «Заробляю на хліб родині». А третій відповів з гордістю: «Я будую Шартрський собор!».
Шартрський собор – це символ Вищої мети, здатної об'єднати людей. Робітник тільки тоді почуває себе творцем-будівельником, коли він відчує всю велич поставленого перед ним завдання. Без цього він простий каменяр, який заробляє на хліб родині важкою, підневільною працею.
Педагог, психолог, менеджер, стратег, фінансист, ефективний управлінець – все це відноситься до головної людини в сучасній школі – до директора. Головне – дивитися вперед і бачити мету, приймати правильні рішення, правильно діяти і неодмінно завершувати справу успіхом, перемогою.
Тож якщо біля штурвалу школи знаходиться директор, який поєднує в собі всі необходні якості керівника нової формації, можна з впевненістю говорити, що школа – в надійних руках.
Н.В.Задорожна – начальник відділу освіти
Василівської райдержадміністрації