Запорізька обласна організація Профспілки працівників освіти і науки України (ЗОО ППОНУ)
  • Мінфін: у місцевих бюджетах понад 6,8 млрд грн невикористаних залишків освітньої субвенції
Мінфін: у місцевих бюджетах понад 6,8 млрд грн невикористаних залишків освітньої субвенції
  • 8 грудня 2021
 
На рахунках місцевих бюджетів акумульовано 6 809,7 млн грн невикористаних залишків коштів освітньої субвенції (+1 487,0 млн грн до 01.01.2021). Про це свідчить інформація Державної казначейської служби України, станом на 1 листопада.
 
Так, зокрема:
  • в обласних бюджетах та бюджеті м. Києва ‒ 1 204,5 млн грн;
  • у бюджетах міських територіальних громад ‒ 2 533,0 млн грн;
  • у бюджетах сільських та селищних територіальних громад ‒ 3 072,2 млн гривень.
Однією з причин накопичення залишків освітньої субвенції є повільне прийняття рішень місцевими органами влади щодо використання цих коштів на потреби закладів освіти як на оновлення матеріально-технічної бази закладів освіти, так і на виплату заробітної плати педагогічним працівникам.
 
Нагадуємо, що залишки можуть спрямовуватися насамперед на такі видатки:
  • преміювання, надбавки, щорічну винагороду;
  • придбання шкільних автобусів для перевезення дітей із закладів загальної середньої освіти, які будуть оптимізовані / об'єднані / реорганізовані;
  • оснащення закладів освіти персональними комп'ютерами та мультимедійним обладнанням, засобами навчання та обладнанням для навчальних кабінетів початкової школи, фізики, хімії, біології, географії, математики, інформатики;
  • придбання підручників і посібників (у тому числі електронних) для закладів освіти;
  • оновлення навчальної та матеріально-технічної бази закладів загальної середньої освіти, які оптимізовані/об'єднані/реорганізовані або які повністю укомплектовані і до яких будуть довозитися учні закладів загальної середньої освіти;
  • здійснення заходів, пов'язаних із забезпеченням пожежної безпеки;
  • ремонт і придбання обладнання для їдалень (харчоблоків) закладів загальної середньої освіти;
  • підключення закладів освіти до Інтернету, насамперед у сільській місцевості;
  • будівництво нових туалетних приміщень і реконструкцію, капітальний та поточний ремонт туалетних приміщень закладів загальної середньої освіти;
  • у 2021 році на закупівлю засобів індивідуального захисту (захисних масок, одноразових рукавичок, захисних щитків), дезінфекційних засобів, пірометрів (інфрачервоних термометрів) та послуг із дезінфекції приміщень.
Детальніше про залишки освітньої субвенції в розрізі місцевих бюджетів за посиланням.
 
ЦК Профспілки привертає увагу, що станом на 1 листопада 2021 року залишки освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, становили 6,8 млрд гривень. 
 
Згідно зі статтею 103-2 Бюджетного кодексу України цільове призначення освітньої субвенції – це оплата праці з нарахуваннями педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти, дитячих будинків, навчально-реабілітаційних центрів, інклюзивно-ресурсних центрів, а також закладів професійно-технічної та фахової передвищої освіти, які забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти.
 
Надлишок освітньої субвенції в одних місцевих бюджетах та її недостатність у інших спричинений несправедливим її формульним розподілом. 
 
Занижуючи розрахунковий показник наповнюваності класів порівняно з тим фактичним, що склався у школах відповідної громади, її виділяють таким громадам у обсягах більших, ніж того потрібно на існуючу мережу класів, а іншим – цей розрахунковий показник наповнюваності класів завищують, таким чином не додають громадам необхідні кошти на фінансування існуючої мережі класів.
 
Несправедливий формульний розподіл освітньої субвенції став однією з причин несвоєчасної виплати заробітної плати педагогічним працівникам закладів загальної середньої освіти, зменшення надбавок за престижність праці.
 
Маючи наявні резерви освітньої субвенції в окремих територіях, її економлять, не доплачуючи вчителям та іншим педагогам надбавку за престижність педагогічної праці. 
 
Негативною в цьому контексті є норма статті 103-2 Бюджетного кодексу, яка передбачає дозвіл на використання залишків освітньої субвенції на кінець бюджетного періоду у наступному бюджетному році на оновлення матеріально-технічної бази закладів освіти. Це спонукає місцеву владу економити на вчителях, недоплачуючи їм з тим, щоб зекономлені кошти спрямувати на вирішення місцевих прогалин, що мають фінансуватися за рахунок місцевих бюджетів. 
 
Відповідно до статті 37 Закону України «Про повну загальну середню освіту» утримання та розвиток заснованого закладу загальної середньої освіти, його матеріально-технічної бази на рівні, достатньому для виконання вимог державних стандартів, зобов’язаний забезпечити саме його засновник.
 
Зважаючи на наближення термінів закінчення фінансового року, Міністерство освіти і науки України та ЦК Профспілки у свій час наголошували, на необхідності цільового використання коштів освітньої субвенції, в першу чергу саме на оплату праці педагогічних працівників, зокрема:
 
  • на виплату надбавки за престижність педагогічної праці в максимальному 30% розмірі; 
  • виплату винагороди за сумлінну працю в розмірі не менше посадового окладу (ставки заробітної плати); оплату заміни за тимчасово відсутніх вчителів в повному розмірі; 
  • безумовну оплату праці вчителів та інших педагогічних працівників за завідування навчальними кабінетами у законодавчо встановлених розмірах; 
  • встановлення їм надбавок за складність і напруженість у роботі без обмеження розмірами, як це передбачено пунктом 3.4.6 Галузевої угоди на 2021-2025 роки.
За матеріалами сайту
ЦК Профспілки