Запорізька обласна організація Профспілки працівників освіти і науки України (ЗОО ППОНУ)
Дії профспілок влітку 2015 року
  • 3 серпня 2015

Влітку профспілки не припиняли боротьбу по захисту трудових і соціально-економічних прав та інтересів спілчан. В попередніх статтях від 25, 28 травня, 4 червня ми розповідали про заходи довготривалої консолідованої акції протесту профспілок та їх результати.

30 червня 2015 року відбувся черговий профспілковий пікет під стінами Комітетів Парламенту з метою спонукання керівників фракцій до прийняття рішення про невідкладний розгляд законопроектів із Трудового Ультиматуму.

У Трудовому ультиматумі Уряду та Верховній Раді України профспілками висунуті конкретні вимоги та невідкладні пропозиції до.

Так, від Кабінету міністрів України профспілки вимагають:
  • зупинити антинародні законодавчі ініціативи, які вже довели економіку до глибокої стагнації, а народ до зубожіння;
  • знизити удвічі ціну на газ для населення, для чого спрямувати на потреби домогосподарств виключно дешевий український газ;
  • затвердити і оприлюднити реальну програму створення робочих місць по секторах економіки, забезпечення роботою незайнятих та першим робочим місцем молоді;
  • невідкладно використати накопичені на казначейських рахунках кошти на проведення повної індексації за 2014-2015 роки заробітних плат бюджетникам, стипендій і пенсій ветеранам праці;
  • провести соціальний діалог і визначити план щорічного поетапного наближення основних соціальних стандартів України (прожиткового мінімуму, мінімальної заробітної плати, мінімальної пенсії тощо) до рівня європейських країн в рамках підготовки до інтеграції з Європейським союзом.
Верховній Раді України професійні спілки пропонують невідкладно:
  • скасувати оподаткування та обмеження виплати пенсій працюючим та іншим пенсіонерам, прийнявши законопроект (р. №2698);
  • прийняти закон про індексацію заробітних плат, пенсій та інших грошових доходів населення (р. №2883);
  • законодавчо закріпити об’єктивне встановлення справедливого прожиткового мінімуму, як базового соціального стандарту, прийнявши закон (р.№2238);
  • відновити фінансування за рахунок коштів соціального страхування програм літнього оздоровлення дітей, санаторно-курортного лікування працюючих, підтримки санаторіїв-профілакторіїв підприємств та навчальних закладів, прийняти закон (р.№2245);
  • скасувати рентну плату на газ для населення (законопроект р.№2835);
  • прийняти закон про обов’язкове спрямування видобутого в Україні газу виключно на потреби домогосподарств та підприємств теплокомуненерго.

2 липня профспілки пікетували Верховну Раду України на підтримку “народних законів”.

Це стосувалося законопроектів, ініційованих профспілками та включених до порядку денного поточної сесії парламенту:
  • №2883 щодо індексації грошових доходів населення;
  • №2682 щодо зниження рівня оподаткування пенсій;
  • №2698 щодо зняття обмежень на виплату повної пенсії працюючим пенсіонерам;
  • №2835 щодо здешевлення ціни на природний газ для населення;
  • №2245 щодо відновлення за рахунок коштів соціального страхування часткового фінансування літнього оздоровлення дітей, санаторного лікування працівників, передусім зайнятих у шкідливих і важких умовах праці.

2 липня 2015 року відбулося чергове засідання примирної комісії з вирішення колективного трудового спору (конфлікту) між Спільним представницьким органом репрезентативних всеукраїнських об’єднань профспілок на національному рівні та Кабінетом Міністрів України.

Предметом розгляду засідання стали одні з найболючіших для всього населення країни та профспілок питання. Зокрема:
  • підвищення мінімальної заробітної плати, прожиткового мінімуму, посадового окладу (тарифної ставки) працівників першого тарифного розряду ЄТС;
  • проведення індексації грошових доходів населення;
  • погашення заборгованості з виплати заробітної плати.

23 липня 2015 року підписано Рішення примирної комісії та протокол розбіжностей позицій сторін соціального діалогу.

Зокрема, на вимоги профспілок щодо підвищення з 1 липня, 1 грудня 2015 року розміру прожиткового мінімуму, мінімальної заробітної плати та прийняття постанови Кабінету Міністрів України щодо збільшення посадового окладу працівника І тарифного розряду Єдиної тарифної сітки, а також забезпечення до 1 липня 2015 року проведення індексації грошових доходів населення з метою ефективного захисту трудових доходів, пенсій, соціальних доплат та страхових виплат в умовах високого рівня інфляції, урядовою стороною запропоновано компромісну пропозицію щодо проведення урядовою стороною разом зі сторонами профспілок та роботодавців консультацій щодо можливості підвищення розмірів соціальних стандартів та індексації грошових доходів населення з урахуванням стану виконання державного бюджету за доходами.

Відповідно до статті 5 Закону України „Про прожитковий мінімум” фактичний розмір прожиткового мінімуму у цінах червня 2015 року у розрахунку на місяць на одну особу становив 2555 грн (з урахуванням суми податку на доходи фізичних осіб – 2727 грн.), для дітей віком до 6 років – 2419 грн., для дітей віком від 6 до 18 років – 2930 грн, для працездатних осіб – 2681 грн (з урахуванням суми податку на доходи фізичних осіб – 2978 грн), для осіб, які втратили працездатність – 2113 гривень.

Таким чином, офіційна величина прожиткового мінімуму в середньому на одну особу, встановлена на червень 2015 року статтею 7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік», занижена порівняно з фактичним розміром прожиткового мінімуму на 1379 гривень або на 117,3%, а для працездатної особи – на 1463 гривень або на 120,1%.

Разом з тим, за підрахунками Федерації профспілок України фактичний розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, скоригований на розмір податку на доходи фізичних осіб відповідно до рішення Конституційного Суду України від 22.05.2008 №10-рп/2008 у червні 2015 року мав становити 3221 гривню.

30 липня 2015 року Київський апеляційний адміністративний суд продовжив розгляд справи про надбавки вчителям за престижність праці та бібліотекарям за особливі умови праці.

Суд відновив провадження у справі, яке було зупинено 29 січня 2015 року у зв’язку з призначенням судово-економічної експертизи та зобов’язанням КМУ надати документи, що підтверджують дотримання процедури підготовки та прийняття оскаржуваних постанов.

У зв’язку з відмовою Київського науково-дослідного інституту судових експертиз у проведенні експертизи та не врахувавши подане представником Профспілки клопотання про направлення матеріалів справи для проведення експертизи до іншої експертної установи, суд відмовив у повторному призначенні експертизи.

У судовому засіданні суд заслухав виступи представників Профспілки, Кабінету Міністрів України та Міністерства освіти і науки України.

Представник Профспілки звернув увагу суду на те, що на вимогу суду Відповідач надав документи тільки через шість місяців після винесення ухвали про їх витребування, при цьому, надав їх не в повному обсязі.

Представник Профспілки просив суд також врахувати, що Відповідачем при прийнятті оскаржуваних постанов порушено конституційні та законодавчі норми, міжнародно-правові акти, зокрема: стаття 22 Конституції України, Рекомендація ЮНЕСКО/МОП «Про становище вчителів», 1966 року, статті 3, 4, 20 Закону України «Про Кабінет Міністрів України», стаття 57 Закону України «Про освіту», статті 8, 21, 22 Закону України «Про оплату праці», Закони України «Про соціальний діалог», «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності», Генеральна угода на 2010-2012 роки (п. 2.1., 2.22.3., 2.23), Галузева угода між Міністерством освіти і науки України та ЦК Профспілки працівників освіти і науки України на 2011-2015 роки (п. 6.1.1., 6.1.2.), Регламент Кабінету Міністрів України, затверджений постановою КМ України від 18.07.2007 № 950.

30 липня 2015 року апеляційний суд за результатами розгляду справи оголосив рішення, яким відмовив у задоволенні апеляційної скарги Профспілки працівників освіти і науки України і залишив рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 10.09.2014 без змін.

Після отримання повного тексту рішення суду воно буде оскаржено Профспілкою до Вищого адміністративного суду України.

Верховною Радою України 14 липня ц.р. прийнято в першому читанні проект закону “Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань” (реєстр. №2983), який містить норми, спрямовані на втручання у внутрішню діяльність профспілок.

Федерація профспілок України, Спільний представницький орган всеукраїнських профоб’єднань перед розглядом проекту парламентом, 6 липня ц.р. звернулися до Голови Верховної Ради України Гройсмана В.Б., голів відповідних комітетів, висловили категоричні заперечення проти данного проекту та запропонували утриматись від внесення цим проектом змін до Закону України “Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності”.

Надіслано також звернення до Міжнародної організації праці, Міжнародної конфедерації профспілок, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини з повідомленням про загрозу профспілковим правам в Україні та проханням долучитися до їх захисту.

Таким чином, більша частина вимог профспілок не виконана. Уряд і Верховна Рада ухиляються від їх виконання, а натомість проводять політику по грубому, безпрецедентному за часи незалежності України втручанню у внутрішню діяльність профспілок.

Прес-служба
обласної організації
Профспілки