Запорізька обласна організація Профспілки працівників освіти і науки України (ЗОО ППОНУ)
Питання-відповіді
Якими нормативно-правовими актами має керуватися роботодавець з метою створення безпечних умов праці для працівників, трудова діяльність яких пов’язана з екранними пристроями?
 
Відповідно до статті 13 Закону України «Про охорону праці» роботодавець зобов’язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці.
 
З метою створення належних, безпечних і здорових умов праці при роботі з екранними пристроями роботодавець має керуватися наступними нормативно-правовими актами:
Для досягнення зазначеної мети роботодавець згідно з п. 5 наказу Мінсоцполітики від 14.02.2018 р. № 207 повинен за рахунок тривалості робочої зміни організувати внутрішні регламентовані перерви для відпочинку працівників.
 
Перерви встановлюються відповідно до Державних санітарних правил і норм роботи з візуальними дисплейними терміналами електронно-обчислювальних машин ДСанПІН 3.3.2.007-98, затверджених постановою Головного державного санітарного лікаря України від 10 грудня 1998 року № 7.
 
 
Довідково
 
Для розробників програм має бути встановлено перерву для відпочинку:
  • тривалістю 15 хвилин через кожну годину роботи за комп’ютером;
  • для операторів ЕОМ – 15 хвилин через кожні 2 години;
  • для операторів комп’ютерного набору – 10 хвилин після кожної години роботи за комп’ютером.
Якщо виробничі обставини не дозволяють застосувати регламентовані перерви, тривалість безперервної роботи за комп’ютером не повинна перевищувати 4 годин.
При 12-годинній робочій зміні регламентовані перерви мають установлюватися в перші 8 годин роботи аналогічно перервам при 8-годинній робочій зміні, а протягом останніх 4 годин роботи, незалежно від характеру трудової діяльності, через кожну годину тривалістю 15 хвилин.
 
За матеріалами сайту
ЦК Профспілки

Вчителям більше не потрібно буде робити перепис та вести облік дітей, охоплених освітою. Про це йдеться у повідомленні прес-служби Міністерства освіти, з посиланням на відповідне урядове рішення, що ухвалено 13 вересня 2017 року.

Зокрема, Кабінетом Міністрів України затверджено Порядок ведення обліку дітей шкільного віку та учнів, який замінить Інструкцію з обліку дітей і підлітків шкільного віку, що була затверджена ще 2000 року.

У новому документі зазначено, що ведення обліку дітей шкільного віку здійснюватимуть районні держадміністрації та міські, селищні, сільські ради, у тому числі ОТГ, їх виконавчі органи із залученням відповідних територіальних органів Нацполіції та служб у справах дітей. Їм буде заборонено залучати працівників навчальних закладів до організації та ведення цього обліку.

За матеріалами Урядового порталу

Кабінетом Міністрів України 27.04.2016 року прийнято постанову № 315 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2015 р. № 758», якою з 01.05.2016 встановлено ціну на газ для населення відразу на ринковому рівні – 6879 грн. за 1000 м3 та скасовано норму про споживання населенням газу за пільговою ціною (3600 грн. за 1000 м3 при обсязі споживання до 1200 м3 протягом опалювального сезону, 7188 грн. за 1000 м3 - в інший період).

Підвищення ціни на природний газ спровокувало прийняття 5 травня ц.р. рішення НКРЕКП щодо підвищення прогнозованих рівнів тарифів на опалення та гарячу воду від 1,8 до 2,2 разів та, як наслідок, спричинить подальше підвищення цін і тарифів на інші товари і послуги, а отже й зростання рівня інфляції понад передбачені Державним бюджетом України на 2016 рік 12%.

За розрахунками ФПУ підвищення цін і тарифів в поточному році призведе до зростання витрат населення на життєво необхідні товари і послуги щонайменше в 1,4 рази. Якщо у структурі фактичного прожиткового мінімуму у цінах березня ц.р., розрахованого Мінсоцполітики (2891 грн), вартість послуг житлово-комунального господарства за соціальними нормативами складає 739 грн., то за розрахунками профспілок, у цінах жовтня вона (для громадян, які не отримують субсидії) збільшиться в 1,8 разів і складе 1353 грн.

Довідково: Вступ в силу нових тарифів на тепло на гарячу воду для населення планується з 1 липня 2016 року. Процедурно - протягом 20 робочих днів Комісія приймає пропозиції та зауваження до прогнозованих тарифів на вказані послуги. Після цього проводиться засідання Комісії, і у разі схвалення цих тарифів, вони надсилаються Міністерству юстиції України.

Уряд запевняє, що незаможні громадяни не постраждають від підвищення тарифів на газ, оскільки будуть захищені державою адресно.

Довідково: У грудні 2014 року кількість отримувачів субсидій становила 1,1 млн. сімей, у грудні 2015 року цей показник виріс в 4 рази і становив 4,6 млн. сімей, а у березні 2016 року – зріс проти 2015 року ще на 13% і становив 5,1 млн.сімей. Мінсоцполітики прогнозує, що до кінця цього року кількість отримувачів субсидії збільшиться до 8,8 млн. сімей (із загальної кількості домогосподарств України – 15,1 млн. сімей).

Разом з тим, ФПУ вважає, що масштабне зростання цін і тарифів при неадекватному зростанні доходів населення, в першу чергу заробітної плати,  призведе до потрапляння до вразливої категорії громадян і тих, чий дохід ледь перевищує рівень доходу, що дає право на отримання субсидії, проте є вкрай недостатнім для реалізації конституційного права на достатній рівень життя для себе і своєї сім’ї. Тим самим зросте рівень бідності серед працюючого населення, який на кінець 2015 р. становив майже 20%.

Такі дії Уряду викликали обурення ФПУ та членських організацій.

З метою захисту населення від негативних наслідків зміни цін та тарифів, Федерація профспілок України ініціювала розгляд сторонами соціального діалогу питання економічної обґрунтованості підвищення ціни на природний газ та тарифів на послуги ЖКГ, а також адекватності соціального захисту населення в таких умовах.

12 травня 2016 року відбулося розширене засідання Робочої групи Комітету Національної ради з питань соціальної та гуманітарної політики, до участі в якому були запрошені представники членських організацій ФПУ та СПО об’єднань профспілок. У засіданні взяли участь також представники Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення, центральних органів виконавчої влади, науковці. Учасники заходу визнали, що з метою забезпечення ефективного соціального захисту необхідно, в першу чергу, переглянути політику доходів громадян, підвищити прожитковий мінімум та заробітну плату задля зростання рівня життя населення. Разом з тим, в умовах підвищення цін і тарифів на житлово-комунальні послуги доцільно розглянути можливість запровадження інших механізмів соціального захисту як альтернативи житловим субсидіям. За результатами засідання було направлено звернення до Мінекономрозвитку.

16 травня ц.р. ФПУ звернулася до членських організацій щодо надання інформації про прийняті членськими організаціями рішення з означеної проблеми та пропозиції щодо подальших дій.

За станом на 23.05.2016 отримано відповіді від Всеукраїнських профспілок та територіальних профоб’єднань: Центральної ради Профспілки працівників хімічних та нафтохімічних галузей промисловості України, ЦК Профспілки працівників житлово-комунального господарства, місцевої промисловості, побутового обслуговування населення України, ЦК Профспілки працівників освіти і науки України, Федерації профспілок Черкаської області, Федерації профспілок Луганської області, Закарпатської обласної ради профспілок, Федерації профспілок Кіровоградської області, Ради професійних спілок Івано-Франківської області, Запорізької обласної ради професійних спілок, Київської обласної ради профспілок, Федерації профспілкових організацій Чернігівської області, Київської міської ради профспілок, Федерації профспілок Вінницької області, Тернопільської обласної ради профспілок, Дніпропетровського обласного об’єднання профспілок.

Крім того, надійшли звернення від Закарпатської обласної організації профспілки працівників освіти і науки України, Київської міської організації профспілки працівників освіти і науки України.

18 травня п.р. на засіданні Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення під час розгляду питання щодо удосконалення механізму субсидій в умовах підвищення цін і тарифів в.о. заступника Голови ФПУ О.О. Шубін наголосив на необхідності встановлення економічно обґрунтованої ціни на природний газ, термінового підвищення рівня оплати праці та розміру прожиткового мінімуму, посилення соціального захисту населення від негативних наслідків шокового підвищення цін і тарифів на життєво необхідні послуги.

Профспілкова позиція: Працююча людина не повинна бути отримувачем субсидії, вона має своєю працею заробити на достатній життєвий рівень для себе та своєї сім’ї. Держава повинна забезпечити ефективний соціальний захист вразливих категорій населення.

ФПУ вимагає від Уряду та Верховної Ради України кардинальних змін у формуванні державної політики доходів населення.

Довідково: За офіційними даними, у IV кварталі 2015 року в структурі доходів населення частка соціальних допомог та інших трансфертів склала 40,1%, а частка заробітної плати знизилася до 36,2%, що призводить до вимивання середнього класу, знецінення праці і зростання утриманських настроїв у суспільстві.

Узагальнивши пропозиції членських організацій, ФПУ пропонує звернутися до Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України щодо необхідності здійснення ними наступних першочергових заходів:

Верховній Раді України:
  1. Внести зміни до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» щодо підвищення розмірів прожиткового мінімуму, мінімальної заробітної плати до розміру фактичного прожиткового мінімуму для працездатних осіб, перенесення термінів їх збільшення з 01.12.2016 на 01.09.2016 (до початку опалювального сезону, враховуючи масштабне підвищення ціни на газ та тарифів на ЖКП) .
  2. Внести зміни до Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» щодо зниження порогу індексації з 103% до 101% та підвищення розміру індексованого доходу до 2 прожиткових мінімумів.
  3. Внести зміни до Закону України «Про ринок природного газу» стосовно доповнення його нормою щодо спрямування газу, видобутого компаніями «Укрнафта» та «Укргазвидобування», виключно на потреби населення, із запровадженням формули економічно обґрунтованої його ціни, з врегулюванням нормативу інвестиційної складової в ціні на газ власного видобутку та контролю за використанням інвестиційних коштів.
  4. Внести зміни до Закону України «Про комерційний облік природного газу» стосовно скорочення термінів встановлення лічильників побутовим споживачам та іншим категоріям з 2018 року до 1 січня 2017 року.
  5. Внести зміни до Податкового кодексу України щодо подальшого зменшення ставок рентної плати за користування надрами для видобування вуглеводнів та ПДВ на газ для населення.
  6. Провести слухання в Комітеті Верховної Ради України з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення, а у подальшому - Парламентські слухання з питання забезпечення належного життєвого рівня громадян в умовах зростання цін і тарифів.
Кабінету Міністрів України:
  1. З метою приведення розміру прожиткового мінімуму у відповідність до його фактичного значення, невідкладно розглянути і прийняти постанову КМУ «Про затвердження наборів продуктів харчування, непродовольчих товарів і послуг для основних соціальних і демографічних груп населення» (які пройшли науково-громадську експертизу і в січні 2016 року були надіслані на розгляд Кабінету Міністрів України).
  2. Формувати державну політику доходів таким чином, щоб вберегти працююче населення від ризиків потрапляння у категорії нужденних – претендентів на отримання субсидій, зокрема шляхом підвищення розміру мінімальної заробітної плати з метою його приведення у відповідність з реальним розміром прожиткового мінімуму, який має забезпечити можливість працюючий людині сплачувати послуги ЖКП хоча б за мінімальними стандартами споживання.
  3. Погасити заборгованість з виплати заробітної плати в повному обсязі на державних підприємствах та підприємствах, у яких частка майна належить державі. Вжити вичерпних заходів для погашення заборгованості із заробітної плати на підприємствах інших форм власності.
  4. Враховуючи положення постанови КМУ від 27.04.2016 № 315 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2015 р. № 758», щодо встановлення окремих роздрібних цін на природний газ для релігійних організацій в період з 1 травня 2016 р. по 31 березня 2017 р. (включно) на рівні 3913 грн./м3, з додержанням процедури соціального діалогу, вирішити питання розповсюдження таких цін на населення, бюджетні та неприбуткові організації та повернення до диференційованих норм споживання природного газу, які діяли до 1 січня 2014 року.
  5. З метою мінімізації коштів, які використовуються на оплату працівникам нафтогазової галузі, скасувати дію постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 № 1034 в частині встановлення максимально допустимого розміру посадового окладу керівника державного або комунального підприємства у кратності до 200 (залежно від розміру підприємства) мінімальних посадових окладів працівника основної професії.
  6. Спільно з зацікавленими органами виконавчої влади та сторонами соціального діалогу розробити та запровадити додаткові механізми стимулювання населення до економного споживання житлово-комунальних послуг, в першу чергу газу, електроенергії.
  7. Не допускати розгляду проектів фінансових планів підприємств паливно-енергетичної галузі без їх опрацювання галузевими профспілками.
  8. Зобов’язати Міністерство соціальної політики України прискорити підготовку узгодженого із сторонами соціального діалогу проекту Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про прожитковий мінімум» (щодо удосконалення методології визначення прожиткового мінімуму).
  9. З метою мінімізації втрат населення від сплати послуг ЖКГ, зобов’язати Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, внести зміни до постанови НКРЕКП від 26.02.2015 № 220 «Про встановлення тарифів на електроенергію, що відпускається населенню» щодо збільшення обсягу споживання електроенергії за мінімальним тарифом із 100 кВт до 150 кВт.

Департамент захисту соціально-економічних прав ФПУ

Закон України «Про внесення змін та визначення такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України» від 28.12.2014 р. № 76-VIII доповнює Закон України «Про індексацію грошових доходів населення» від 03.07.1991 р. № 1282-ХІІ нормою, за якою проведення індексації грошових доходів населення здійснюється в межах фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів на відповідний рік.

Результат – обмежили проведення індексації працівникам бюджетних закладів лише фінансовими можливостями відповідних бюджетів.

Але слід пам’ятати, що згідно підпункту 2.2.7. пункту 2.2. Інструкції зі статистики заробітної плати, затвердженої наказом Державного комітету статистики України від 13.01.2004 р. № 5, суми виплат, пов’язані з індексацією заробітної плати працівників, включаються до складу додаткової заробітної плати.

Так як статтею 77 Бюджетного кодексу України, районні, селищні, сільські ради при затвердженні відповідних бюджетів повинні враховувати у першочерговому порядку потребу на оплату праці працівників бюджетних установ відповідно до встановлених законодавством умов оплати праці, у кошторисах закладів освіти повинні бути передбачені кошти на проведення індексації заробітної плати. Якщо не закладені – вимагати від органів місцевого самоврядування вирішити питання щодо зміни кошторису в частині оплати праці в бік збільшення для проведення індексації.

Згідно ст. 43 Конституції України, право на своєчасне одержання винагороди за працю захищається законом. Таким чином, якщо педагогічний працівник проводив гурткову роботу, йому повинні оплатити його працю. Безоплатна праця у бюджетному закладі неприпустима.

Оплата за завідування кабінетами, яка передбачена ст. 25 Закону України «Про загальну середню освіту», постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження розмірів підвищення посадових окладів (ставок заробітної плати) та додаткової оплати за окремі види педагогічної діяльності у співвідношенні до тарифної ставки» від 20.04.2007 р. № 643, пунктом 41 Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти (затверджено наказом Міністерства освіти України № 102 від 15.04.93 р.), носить обов’язковий характер. Її скасування у жовтні-грудні 2014 р. є безпідставним. Це порушення трудових прав педагогічних працівників.

Згідно ст. 233 КЗпП України, у разі порушення законодавства про оплату праці працівник має право звернутись до суду з позовом про стягнення йому заробітної плати без обмежень будь-яким строком.

Згідно ст. 32 КЗпП України, у зв’язку із змінами в організації виробництва і праці допускається зміна істотних умов праці при продовженні роботи за тією ж спеціальністю, кваліфікацією чи посадою. Про зміну істотних умов праці - систем та розмірів оплати праці, пільг, режиму роботи, встановлення або скасування неповного робочого часу, суміщення професій, зміну розрядів і найменування посад та інших – працівник повинен бути повідомлений не пізніше ніж за два місяці.

На виконання вищезазначеної норми КЗпП керівник закладу повинен видати наказ, у якому зазначити що призвело до зміни істотних умов праці, які саме ці зміни. Працівники, на яких розповсюджується дія наказу, повинні бути ознайомлені з наказом під підпис із зазначенням дати ознайомлення. І тільки після двох місяців після ознайомлення працівників з відповідним наказом, зміни істотних умов праці можуть бути введені.

Статтею 27 Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» визначені формули для обсягів освітньої субвенції для обласного бюджету, зведеного бюджету міста, району.

Кошториси закладів освіти складаються з урахуванням фактичних обставин стосовно функціонування приміщення закладу освіти (оплата комунальних послуг, включаючи електроенергію), витрати на оплату праці працівників, згідно штатного розпису, складеного на підставі типового (основна заробітна плата, додаткова (надбавки, доплати тощо – згідно вимог чинного законодавства) та інші види витрат. Так як виплата індексації заробітної плати та надбавки за престижність педагогічної праці не відмінені на поточний бюджетний рік, кошти на їх виплату також повинні були бути закладені у кошторис.

Кошторис бюджетної установи повинен бути складений без недофінансування на бюджетний рік.

Згідно листа Міністерства освіти і науки України, Профспілки працівників освіти і науки України від 17.02.2011 р. № 1/9-108, № 02-8/97, проект кошторису навчального закладу затверджується відповідним органом управління освітою після попереднього погодження з виборним профспілковим органом первинної профспілкової організації, що підтверджується відповідними підписами.

Повноваження трудового колективу вносити пропозиції щодо складання кошторису чинним законодавством не встановлено, проте члени трудового колективу, з метою захисту своїх прав можуть звертатись до органів місцевого самоврядування, депутатів місцевих рад щодо внесення відповідних змін до кошторису, якщо він не забезпечує оплату праці працівників згідно вимог чинного законодавства.

Наказом Міністерства освіти і науки України від 25 жовтня 2005 року № 614 доповнено пункт 4 підпунктом 5 наказу цього самого міністерства від 26 вересня 2005 року № 557 такого змісту: «Керівникам навчальних закладів, установ освіти та наукових установ надати право в межах фонду заробітної плати, затвердженого в кошторисах доходів і видатків, надавати працівникам матеріальну допомогу, у тому числі на оздоровлення, в сумі не більш як один посадовий оклад на рік, крім матеріальної допомоги на поховання; затверджувати порядок і розміри преміювання працівників відповідно до особистого внеску в загальні результати роботи в межах коштів на оплату праці».

Так, вчитель ЗНЗ може мати 21 годину тижневого педагогічного навантаження за основним місцем роботи та тижневе навантаження – 9 годин за сумісництвом.

Відповідно до п. 4.2.7 Галузевої угоди між Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України та ЦК Профспілки працівників освіти і науки України на 2011–2015 роки сторони Угоди рекомендують керівникам органів управління освітою передавати уроки з окремих предметів у початкових класах, в т.ч. уроки іноземної мови, фізичної культури, образотворчого мистецтва, музики, лише спеціалістам за наявності об’єктивних причин та обов’язкової письмової згоди учителів початкових класів.

Відповідно до пункту 1.4. Угоди, положення угоди є обов’язковими для включення до колективних договорів, угод нижчого рівня.

Відповідно до частини другої статті 40 КЗпП України звільнення працівника допускається тільки тоді, коли неможливо за його згодою перевести на іншу роботу. Статтею 49-2 встановлено, що одночасно з попередженням про звільнення у зв’язку із змінами в організації виробництва і праці власник або уповноважений ним орган пропонує працівникові іншу роботу на тому ж підпри єстві, установі, організації. При відсутності роботи за відповідною професією чи спеціальністю, а також у разі відмови працівника від переведення на іншу роботу на тому ж підприємстві, в установі, організації працівник, за своїм розсудом, звертається за допомогою до державної служби зайнятості або працевлаштовується самостійно. В письмовому поданні, з яким звертається адміністрація до профкому для одержання згоди на звільнення працівника, повинна міститись інформація щодо пропозицій із працевлаштування працівника.